نکات اساسی خرید ویلا در شمال جهت سرمایه گذاری مطمئن

فهرست مطالب

نکات کاربردی خرید ویلا در شمال

با توجه به گزارشات ارائه شده، در حال حاضر خرید و فروش ویلا در شمال کشور با رکود مواجه است.

به گفته رئیس اتحادیه املاک مازندران، با کاهش 15 تا 20 درصدی میزان معاملات مسکن، به علت پایین آمدن تقاضا در این زمینه روبرو هستیم.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را در رابطه با نحوه انتخاب و خرید ویلای مناسب و همچنین سرمایه گذاری کم ریسک و پر سود در معاملات ویلا ارائه دهیم.

هنگامی که صحبت از خرید ویلا به میان می آید، به احتمال زیاد نخستین جایی که جهت سرمایه گذاری به ذهن شما خطور می کند، مناطق شمال کشور است.

از این رو، معاملات زیادی در این زمینه به علت خوش آب و هوا بودن این بخش از کشورمان صورت می گیرد. از دیگر عواملی که سبب جذابیت شهرهای شمالی کشور می گردد می توان به وجود جنگل های سرسبز و دریا اشاره نمود.

بنابراین می توان گفت که خرید ویلا در شمال، یکی از سرمایه گذاری های مناسبی است که از محبوبیت ویژه ای در بین بیشتر افراد برخوردار است.

علاوه بر آن، خرید ویلاهای ارزان قیمت برای اشخاصی که سرمایه زیادی ندارند، می تواند بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری محسوب گردد.

با توجه به افزایش روز افزون تورم در سال های گذشته و همچنین اهمیت مسئله حفظ سرمایه در بین مردم، سرمایه گذاری در بخش ویلا با رونق خاصی همراه شده است. در ادامه مقاله، به بررسی این موضوع که خرید چه ویلایی می تواند بهترین و مناسب ترین نوع سرمایه گذاری به شمار آید خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید به تحقیق و بررسی در رابطه با بهترین ویلا های شمال کشور بپردازید. و تفاوت دو مقوله کاملاً مجزای اجاره و خرید ویلا را درک کنید. و به خاطر داشته باشید، مواردی که ممکن است جهت اجاره ویلا کاربردی باشند، شاید در خرید ویلا مفید و مؤثر نباشند.

نخست باید به تعیین این موضوع بپردازید که آیا هدفتان از خرید ویلا تنها اقامت در ایام تعطیل سال است و یا هدفتان سکونت دائمی است؟

خرید ویلا جهت سرمایه گذاری

به ارزیابی نیازها و محدودیت های خود زمان خرید ویلا بپردازید.

بعضی اشخاص، جهت خرید ویلا دست به تحقیقات گسترده ای در زمینه امکانات و دسترسی ویلا، قیمت و همچنین دیگر موارد مؤثر در خرید ویلا می زنند، غافل از اینکه مهمترین موضوع را فراموش کرده اند. هدف شما از خریداری ویلا، استفاده کردن از آن است.

بنابراین، نیازهای خود را پیش از خرید ویلا ارزیابی کرده تا اقدام به خرید بهترین گزینه که با نیازهایتان مطابقت داشته باشد، نمایید. البته وجود محدودیت هایی می تواند مانعی بر سر راه خرید ویلای مورد نظرتان باشد. از جمله فاکتورهای محدود کننده در این زمینه، هزینه های در دسترس است.

اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید بایستی توجه خود را معطوف به دسته بندی های زیر نمایید و در این زمینه از آنها کمک بگیرید.

  • در صورتی که هدفتان از خرید ویلا کسب در آمد و سرمایه گذاری است پس بهتر است به انتخاب شهرهایی که گردشگران بیشتری به سمت آنها جذب می شوند، بپردازید. علاوه بر این، نیازی به داشتن یک ویلای بزرگ نمی باشد، چرا که متراژ پایین و هزینه اندک بیشتر مورد پسند گردشگران خواهد بود. همچنین ویلاهای بزرگ جهت درآمد زایی خیلی مناسب نبوده و معمولاً مشتریان خاص خود را خواهند داشت.
  • در صورتی که از خانواده ای کم جمعیت برخوردارید، لزومی ندارد دست به خرید ویلاهای با متراژ بالا بزنید. در چنین شرایطی، بهترین گزینه برای شما می تواند یک ویلای جمع و جور به همراه محوطه سازی زیبا باشد، تا بتوانید نهایت لذت را از زیبایی ها و آب و هوای بی نظیر شهرهای شمالی ببرید.
  • اگر جهت برگزاری مراسمات مختلف و جشن ها، اقدام به خرید ویلا می کنید یا اینکه قصد دارید در این زمینه به استفاده از آن بپردازید، بهتر است دست به انتخاب ویلایی بزرگتر که مخصوصاً از محوطه وسیعی برخوردار باشد بزنید.

در کل مهمترین فاکتور مؤثر در خرید ویلا در شمال، توجه به نیازتان می باشد و از این طریق می توانید سرمایه گذاری مناسبی را در خرید یک ملک انجام دهید.

توجه به موقعیت جغرافیایی ویلا از مهمترین مواردی است که زمان خرید ویلا در شمال بایستی مد نظر قرار دهید.

ویلای ساحلی بهتر است یا جنگلی؟

پیش از اینکه اقدام به خرید ویلا نمایید بایستی نکاتی همچون ساحلی یا جنگلی بودن ویلا را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است تفاوت این دو نوع ویلا از جمله سؤالاتی باشد که ذهن شما را درگیر خود کرده است.

ویلاهایی که فاصله کمی از دریا داشته باشند و کنار خط ساحلی احداث گردیده باشند، ویلای ساحلی نامیده می شوند. از جمله ویژگی هایی که اینگونه ویلاها دارند، می توان به سهولت دسترسی به جاده های اصلی و امکانات شهری و همچنین داشتن چشم انداز و منظره ای بی نظیر از دریا اشاره نمود.

البته این نوع ویلاها می توانند معایبی را نیز در بر داشته باشند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نخستین عیب ویلاهای ساحلی، آب و هوای منطقه مورد نظر می باشد که در ماه های گرم سال با توجه به مجاورت این ویلاها به دریا، میزان رطوبت و شرجی بودن هوا بسیار زیاد بوده و همین امر می تواند عاملی آزاردهنده برای خیلی از افراد ساکن در این مناطق محسوب گردد.

پیشروی آب دریا تا ویلای مورد نظر و در نتیجه فرو ریختن دیوارهای محوطه ویلا به جهت وجود امواج و غیره را می توان از دیگر معایب ویلاهای ساحلی دانست.

خرید ویلا جهت سرمایه گذاری در شمال

حال به سراغ معرفی ویلاهای جنگلی می رویم. این نوع ویلاها معمولاً در نقاط جنگلی و کوهپایه ای ساخته شده و برخلاف ویلاهای ساحلی دورتر از مرکز شهر واقع اند، از این رو، از آرامش بیشتر و آلودگی کمتری برخوردارند. با توجه به موارد ذکر شده، ویلاهای ساحلی در مقایسه با ویلاهای جنگلی گرانتر هستند.

یکی از نکات دیگری که در رابطه با ویلاهای جنگلی باید توجه داشته باشید این است که به علت دوری این ویلاها از سطح شهر، تأمین نیازهای ضروری زندگی سخت تر می باشد، از این رو عدم دسترسی آسان به امکانات شهری را می توان از معایب ویلای جنگلی دانست.

اگر تمایل به خرید ویلا به صورت مستقل دارید، برخلاف ویلاهای شهرکی، باید تمامی کارهای آن از جمله تعمیر و نگهداری و برقراری امنیت را خودتان بر عهده بگیرید. در واقع، زندگی در ویلای شهرکی شباهت زیادی به آپارتمان نشینی دارد.

از آنجایی که شهرک دارای نگهبان شبانه ‌روزی است، لذا از لحاظ تامین امنیت، حائز اهمیت می باشد و برای افرادی که دائماً آنجا ساکن نیستند، بسیار مناسب است. ولی باید بدانید که در ویلا های شهرکی هیچ موردی طبق نظر شما انجام نمی شود و برای هر تغییراتی، نظر همه ساکنین شهرک مهم می ‌باشد.

به طور کلی در ویلاهای شهرکی، قوانین و چارچوب خاصی وجود دارد که شاید مورد پسند بعضی افراد نباشد و زندگی در مکان مستقل را ترجیح دهند. بنابراین کسانی که حریم شخصی برایشان مهم است و دوست دارند یک فضای مستقل برای خود داشته باشند، خرید ویلای مستقل بهترین گزینه برای آنها می باشد.

انواع مختلف طراحی ویلا و اندازه آن

باید بدانید که در ساخت ویلا از انواع مختلف طراحی مانند دوبلکس، تریپلکس و فلت بهره می گیرند که بر اساس نیاز فرد و تعداد افراد خانواده و شرایط دیگر خریداری یا ساخته می شوند.

مثلاً کسانی که خانواده کم جمعیت و یا پدر و مادر پیری دارند، بهتر است برای زندگی راحت تر به دنبال خرید ویلا با طرح فلت باشند. اما خانواده های پرجمعیت و آنهایی که بیشتر با فامیل و آشنا های خود می‌ خواهند در خانه هایشان سپری کنند، طرح های دوبلکس و تریپلکس انتخاب بهتری برای آنها می باشد.

خرید ویلا لوکس

کدام ویلاها برای خریدن مناسب نمی باشد؟

در واقع افراد جهت خرید ویلا، با انواع مختلف طرح ها روبرو می ‌شوند که باید بر اساس یک سری مواردی که در ادامه به بیان آنها می ‌پردازیم، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در آینده، از خرید خانه هایی که مناسب نیستند خودداری نمایند.

  • خرید ویلا با قیمت پایین در شمال

زمانی که یک ملک ارزان قیمت را به شما معرفی می ‌کنند، باید بیشتر راجع به آن تحقیق نمایید و به بررسی علت قیمت پایین آن بپردازید. همانطور که می دانید، چیزهای ارزان قیمت بی علت نمی باشند و حتما باید دلیل این ارزانی را بیابید.

در حقیقت دلایلی از جمله کیفیت پایین ساخت، عدم دارا بودن اسناد و مدارک معتبر، نداشتن امتیازات برق و آب و گاز، احداث در مکان نامناسب و اراضی منابع طبیعی می‌ تواند علت قیمت پایین این گونه ملک ها باشد.

  • مکان های نامناسب احداث ویلا

1- در مجاورت دریا

2- در نزدیک دکل فشار قوی برق

3- در دامنه کوه که خطر ریزش دارد

4- در حریم رودخانه و خطر سیل برای آنها

5- در مرکز بافت بومی محل

6- بر روی زمین های سست

7- دور از شهر به علت عدم دسترسی به امکانات و امنیت پایین

8- در مکان ‌های شلوغ مانند باشگاه های ورزشی و مدارس

9-  خانه هایی که در مسیر خاکی ساخته شده ‌اند و عبور و مرور سخت است

در این راستا، موارد زیر می تواند به شما در خرید یک ویلای مناسب کمک شایانی کند:

  • ویلاهایی که پارکینگ سرپوشیده دارند از ویلاهایی که مکانی را برای پارک خودرو در نظر نگرفته اند، گران‌ تر می‌ باشند.
  • ویلاهایی که محوطه سازی شده اند و سنگ فرش هستند نسبت به خانه هایی که دارای حیاط خاکی و پوشیده از شن می باشند، قیمت بالاتری دارند.
  • ویلا باغ هایی که دارای درخت هایی در مسیر ورودی ساختمان تا درب اصلی هستند نیز از قیمت بالاتری در مقایسه با ویلا باغ های معمولی برخوردارند.

مدارک لازم جهت خرید ویلا شمال

حواستان باشد هنگامی که برای خرید ویلا در شمال اقدام می نمایید، حتما به سراغ ملکی بروید که مدارکی از قبیل پروانه ساخت، سند شش دانگ، پایان کار و سند تفکیکی داشته باشد و خانه های قولنامه ای را نخرید.

حواستان باشد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مربوط به خرید ویلا در شمال، حتما قبل از خرید، سند ویلا مبنی بر شش دانگ بودن آن را بررسی نمایید. لازم به ذکر می باشد که جهت جلوگیری از هرگونه ابهام در معاملات ویلا، باید سند به صورت شش دانگ به نام خریدار انتقال داده شود.

بهتر است قبل از خرید، برای مشخص شدن اینکه آیا زمین کاربری مسکونی دارد یا نه، استعلام کاربری زمین را از مراکز معتبر بگیرید و همچنین از ساخت ویلا در زمین های غیر مسکونی خودداری نمایید.

در این بین، فروشندگانی هستند که قیمت پایینی را برای خانه هایی که کاربری زمین آنها مسکونی نیست، اعلام می نمایند تا خریداران را فریب دهند و به راحتی ملک خود را بفروشند.

از آنجایی که ساخت ویلا در زمین‌ هایی که کاربری مسکونی ندارند غیر مجاز است، لذا در آینده مشکلاتی را برای مالکان به وجود می ‌آورد.

بر این اساس، مدارک مکان مورد نظر برای ساخت خانه، سند شورایی، مجوزهای صادر شده برای آن و همچنین کد رهگیری ملک که شامل کد پستی و پلاک ثبت اصلی و فرعی است، باید به طور کامل بررسی گردد.

حرف آخر

جهت خرید ویلای مورد نظر خود در شمال، ارائه اسناد و مدارک معتبر از سوی فروشنده از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه نمایید تا بتوانید طبق مواردی که در این مقاله ذکر نمودیم با آگاهی کامل، بهترین ویلا را خریداری نمایید و از آن لذت ببرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اکنون تماس بگیرید