دیدنی ترین و زیباترین تالاب های مازندران رو چطور ببینیم؟

فهرست مطالب

تغییرات آب و هوایی و زمین شناسی در مناطق مختلف استان مازندران، سبب ایجاد اکوسیستم های طبیعی همچون تالاب های زیبا گردید. یک تعریف تخصصی را می توان برای مرداب یا تالاب در نظر گرفت. به محیط هایی که هم دارای اکوسیستم خشک و هم از محیط آبی برخوردارند، تالاب اطلاق می گردد.

در صورت مشاهده یک تالاب، یک محیط آبی که توسط خشکی محصور شده است یعنی چیزی مشابه مرداب، به چشم می آید. فاکتورهای متعددی در ایجاد تالاب های مازندران نقش داشته اند. از همین رو، آنها در دسته بندی جاذبه های طبیعی و گردشگری این منطقه قرار می گیرند.

با توجه به وجود گونه های نادری از گیاهان و زندگی جانداران آبزی در تالاب های مازندران ، بیشتر این مناطق، حفاظت شده بوده و ثبت بعضی از آنها نیز در فهرست میراث فرهنگی یونسکو صورت گرفته است.

مکان تشکیل دیدنی ترین مرداب های مازندران در نزدیکی دریای خزر و به دلیل پدیده جزر و مد می باشد، در حالی که از منبع آب شیرین یا شوری برخوردار هستند.

  • تالاب های مازندران

هر چقدر هم درباره جذابیت و زیبایی های تالاب های مازندران بگوییم، باز هم کم گفته ایم. شما می توانید نهایت لذت را از تماشای این تالاب های دیدنی ببرید.

این مکان ها را می توان بهترین مقصد برای پرندگان مهاجری دانست که از نواحی سردسیر اروپا به این منطقه مهاجرت می کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی تالاب های مازندران در شهرهای مختلف این استان بپردازیم.

 

  • آشنایی با تالاب میانکاله بهشهر

تالاب میانکاله را می توان یکی از تالاب های زیبای مازندران محسوب کرد که در شهر بهشهر واقع است. شما می توانید نهایت لذت را از تماشای این اکوسیستم سر زنده و جذاب ببرید. زیبایی این تالاب، با پوشش گیاهی فوق العاده و منحصر به فرد آن در کنار زندگی پرندگان گوناگون، چندین برابر می گردد.

تالاب میانکاله

این تالاب، برای پرندگان مهاجر در فصل زمستان، از بهترین مقاصد به شمار می آید. ثبت این تالاب در لیست میراث یونسکو انجام شده و دارای اهمیت ویژه ای در بین تالاب های ایران می باشد.

تالاب میانکاله، جایگاه زندگی خیلی از ماهی هایی همچون ماهی سفید، ماهی خاویار و ماهی کپور است. همچنین حیواناتی از جمله گراز وحشی، گرگ، گربه وحشی و روباه در محیط زیست پیرامون این تالاب زندگی می کنند.

در صورتی که دوست دارید به تماشای زندگی جانوران در محیط زیست بپردازید و از طبیعت زیبا و منحصر به فرد مازندران بهره مند گردید، تالاب میانکاله می تواند بهترین گزینه برای شما محسوب گردد.

 

  • آشنایی با تالاب ارواح در نوشهر

تالاب ارواح را می توان یکی دیگر از دیدنی ترین و معروف ترین تالاب های مازندران به شمار آورد که در 5 کیلومتری شهر نوشهر واقع است. در صورتی که نگاهی به این تالاب بیندازید، شما را راهی دنیای خیالات و قصه ها می کند.

ممکن است تصاویر منتشر شده از این تالاب را در ژانر وحشت فیلم های سینمایی دیده باشید. تاریخچه تالاب ارواح بسیار جالب است. در صورتی که از فاصله دور به این مرداب نگاه کنید، تنه درختانی که تا نیمه در آب قرار گرفته اند را می بینید و همچنین جذب سکوت و آرامش فوق العاده آن خواهید شد.

تالاب ارواح

محوطه پیرامون این تالاب بسیار رؤیایی و ترسناک به نظر می رسد. شاید نام تالاب ارواح نیز به دلیل ایجاد همین احساس است که بر روی آن نهاده شده است. در صورتی که علاقه زیادی به محیط های اسرار آمیز و همچنین طبیعت گردی دارید، توصیه ما به شما، دیدن کردن از تالاب ارواح نوشهر است. منظره ترسناکی که توسط پوشش گیاهی این تالاب به وجود آمده، به خودی خود منحصر به فرد است.

 

  • معرفی تالاب هسل چالوس

تالاب هسل که در ده کیلومتری شهر چالوس واقع است، یکی دیگر از دیدنی ترین تالاب های مازندران به حساب می آید که چشم هر بیننده ای را جذب خود می کند. این تالاب در بین درختان انبوهی واقع شده است. شما می توانید با مسافرت به شهر چالوس به این مکان بروید.

یکی از ویژگی های این تالاب، تغییر رنگ آب آن در فصول مختلف سال می باشد. در این اکوسیستم، رنگ هایی همچون آبی مایل به سبز یا نارنجی نظر شما را به خود جلب می نماید. شما قادر به تماشای درختان جنگلی متنوع در محیط زیست هسل خواهید بود. یکی از موارد مورد توجه دیگر، میزان رطوبت هوا در این منطقه است، ولی ناپایداری وضعیت هوا ممکن است هر لحظه شما را غافلگیر نماید. جهت برپا نمودن کمپ گردشگری محیط پیرامون تالاب های مازندران می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. برای شما امکان اقامت چندین روزه در طبیعت، در صورتی که تالاب از مناطق حفاظت شده نباشد، وجود دارد.

این تالاب تا مسیر دسترسی خودروها فاصله تقریباً زیادی داشته، از این رو، ممکن است نیاز به پیاده روی چند ساعته در دل جنگل جهت دسترسی به آن باشد. در این تالاب زیبا، به راحتی می توان سوژه های عکاسی را پیدا کرد. در واقع همه قسمت های تالاب جذابیت خاصی دارد که شما از تماشای آنها لذت می برید.

  • ویژگی تالاب نیلوفر آبی

تالاب نیلوفر آبی نزدیک شهر ساری واقع شده است و یک تالاب معروف در مازندران است که منظره دلنشین و فوق العاده ای دارد. مساحت آن حدود 45 هکتار می باشد که از چند حوضچه آبی نیز برخوردار است. از آن جهت که پوشش گیاهی غالب این تالاب جذاب، نیلوفر های مرداب می باشند، به آن تالاب نیلوفر آبی می گویند. در صورتی که به شهر ساری سفر کردید، تالاب نیلوفر آبی را از یاد نبرید.

  • تالاب فراخین واقع در نوشهر

تالاب فراخین که یکی از تالاب ‌های مازندران در نوشهر می باشد، فضای جذاب و دلنشینی را به وجود آورده است. در بعضی مراجع به آن دریاچه فراخین هم گفته می ‌شود. درختان اطراف این تالاب و پوشش های گیاهی آن از نوع جنگل های هیرکانی می ‌باشد. درختان پهن برگ با ارتفاع بلند زیبایی آن را چندین برابر می کند.

تماشای تالاب های مازندران در هر فصلی از سال به طور شگفت انگیزی خود نمایی می کند که شما از دیدن آن لذت می برید. در این بین، فصل بهار و تابستان بهترین فصل ها جهت تماشای تالاب فراخین نوشهر و درختان جنگلی اطراف آن می باشد. در فصل پاییز نیز رنگ های بی نظیر برگ درختان، شما را جذب خود می نماید. گردشگرانی که به مازندران سفر می کنند، حتما به تماشای تالاب های آن همراه با جنگل های اطراف می پردازند.

  • آشنایی با تالاب سرخرود مازندران

تالاب سرخرود مازندران در شهرستان محمود آباد قرار گرفته است که یک تالاب بین ‌المللی می ‌باشد و یکی از زیباترین تالاب های مازندران شناخته شده است. پرندگان مهاجر در فصل سرما از منطقه سیبری روسیه به این تالاب مهاجرت می کنند. اگر شما در فصل زمستان به تالاب سرخرود بروید، محو تماشای پرندگان مهاجر می شوید. از این رو، این تالاب یکی از مهم ترین مناطق گردشگری است که از دیدن آن شگفت زده می شوید.

تالاب سرخرود یکی از زیباترین تالاب های مازندران

 

تالاب سرخرود یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی می باشد و اکوسیستم گیاهی و جانوری آن از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا گونه های مختلف مرغابی ها، قو های مهاجر و اردک های وحشی در این تالاب وجود دارند که بسیار دیدنی است.

مشکلات تالاب های مازندران

در حقیقت تالاب های مازندران یک اکوسیستم زنده به شمار می آیند. ولی مشکلات زیادی وجود دارد که به بیان آنها می پردازیم.

1- آلودگی ‌های محیطی که یک مشکل بزرگ می باشد و توسط انسان ها به وجود می آید.

2- آلودگی های ناشی از منابع فاضلابی یا پسماند های صنعتی که به این تالاب وارد می شوند و زندگی جانداران را به خطر می ‌اندازند.

3- بارش باران های اسیدی و جاری شدن آب های آلوده از زمین های کشاورزی که حاوی سموم دفع آفات می باشند.

4- مشکل آلودگی هوا که بسیار جدی است.

5- کمبود بارش و خشکسالی نیز از خطراتی است که تالاب ‌ها را تهدید می‌ نماید. زیرا حجم آب، کاهش زیادی پیدا می ‌کند و از آنجایی که پوشش های گیاهی مختلفی در این تالاب ها رشد می کنند، باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها می شود.

6- استفاده کشاورزان از آب تالاب های مازندران جهت آبیاری زمین ‌های کشاورزی که باعث از بین رفتن این اکوسیستم زنده در طول زمان می شود.

همانطور که می ‌دانید، تالاب‌ های مازندران بدون دخالت نیروی انسانی به وجود می آیند. بنابراین این مشکلات، ناخواسته به وجود می آیند. ولی با مدیریت و بررسی محیط زیست می ‌توانید شرایطی را به وجود آورید که تا حد زیادی از میزان آلودگی های این تالاب ها کاسته شود.

 

حرف آخر

اگر شما هم می خواهید به شمال سفر ‌کنید و علاقه ‌مند هستید که مکان های دیدنی را ببینید و لذت ببرید، پیشنهاد می‌ کنیم که بازدید از استان مازندران را در برنامه خود قرار دهید. زیرا تماشای تالاب های مازندران که یک شاهکار محیط زیست است، بسیار لذت بخش می باشد.

همچنین کوهستان ‌ها، روستا ها، مناطق ییلاقی و جنگل ‌ها از جمله مکان های بسیار دیدنی و پرطرفدار محسوب می ‌شوند که شما می توانید از آنها نهایت استفاده را ببرید.

تمامی شهرهای مازندران از جمله نوشهر ، ساری، چالوس، نمک آبرود و غیره امکاناتی را جهت اقامت مسافران فراهم نموده اند که می توانید از آن استفاده کنید. حتی اگر در فکر سکونت دائمی در استان مازندران می باشید، می توانید به خرید ویلا در شمال ، خرید زمین و باغ بپردازید. در این خصوص می توانید به سایت کیان شمال مراجعه نموده و با مشاورین املاک مجرب تماس حاصل نمایید تا بهترین گزینه ها را به شما معرفی کنند.

 

اشتراک گذاری:

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اکنون تماس بگیرید